Er is vast een cartoonist die het Twitter-vogeltje gaat tekenen met opgekleefde Icarus-vleugels. Het instorten van één van de klassieke sociale mediaplatformen is een goede aanleiding om te praten over een gouden regel van publieksontwikkeling. Don’t build on borrowed land. Je mag je contact met je publiek nooit bouwen op iemand anders z’n platform. Want […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2020/12/pexels-ellie-burgin-3362702.jpg19201831kenveermankenveerman2022-11-21 19:06:042022-11-21 19:06:04Waarom cultuurorganisaties hun eigen plek op het internet moet veroveren.
Het internationale toeren wil maar niet lukken. Hypebot had recent een stukje over het groeiend aantal afgelastingen (bedankt VI.BE-nieuwsbrief voor de link!). Wat echter meteen opvalt is dat elke band een andere verklaring voor de cancellation lijkt te hebben. Bij Animal Collective gaat het voornamelijk om de toegenomen kostprijs van internationaal toeren. Voor Santigold en Arlo […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2021/09/pexels-artem-podrez-7232508.jpeg10801920kenveermankenveerman2022-10-23 15:10:372022-10-24 14:52:07Morgen is bijna hier. Waarom de huidige podium-chaos beloftevol is.
Een vervelende gedachte: wat als het onze eigen schuld is, dat ons publiek niet terugkeert? Excuses genoeg: corona, oorlog, de energiecrisis, … Maar is dat niet wat te gemakkelijk? De coronacrisis was ongetwijfeld een verstorend event, maar zalen hadden al veel langer het contact met het publiek te los gelaten. Anderhalf jaar geleden schreef ik […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2021/08/pexels-egor-kamelev-753413.jpeg10711920kenveermankenveerman2022-10-10 15:00:532022-10-10 15:00:53Podia moeten opnieuw hun publiek gaan bekeren.
Ophef. Twee weken voor de langverwachte heropening van het Antwerpse Museum Voor Schone Kunsten (KMSKA), duikt plots het bericht op dat de Vlaamse overheid overweegt om het te fuseren met twee andere huizen. Het is een paradox bij culturele organisaties. Iedereen wil groeien en professionaliseren, maar niemand wil fuseren. Elke culturele organisatie kraakt onder te […]
Het Parool heeft een goed artikel over de crisis in de Nederlandse cultuursector en die crisis lijkt heel sterk op hetgeen we hier in België ook zien. “Hoeveel zin theatermakers, muzikanten en kunstenaars ook hadden om na de lockdowns weer te beginnen, het publiek liet het afweten. De zalen waren open, maar ze zaten nog […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2021/08/pexels-tima-miroshnichenko-7991231.jpeg12801920kenveermankenveerman2022-09-12 17:29:482022-09-12 17:29:48Als jouw publiek die glossy seizoensbrochure niet wil, waarom heb je ze dan nog?
Hoe hangt alles aaneen? Hoe rijm je de zakelijke en de artistieke kant? De visie en de praktijk? Je moet niet alleen een begroting én een missietekst weten te maken, maar je moet ook nog weten hoe die documenten in elkaar passen. Na meer dan vijftien jaar leidinggeven aan culturele organisaties ben ik er achter […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2021/06/pexels-stacey-gabrielle-koenitz-rozells-2425011.jpeg12801920kenveermankenveerman2022-09-07 14:13:492022-09-12 07:53:07Het uitroeptekenmodel. Hoe alle elementen van je organisatie samenhangen.
Voorverkoop zoals we dat kenden is dood. De laatste weken verscheen alweer een reeks artikels over de moeizame terugkeer van het publiek naar schouwburgen. Bruzz polste bij Brusselse zalen naar een tussenstand. En De Morgen ging op bezoek bij verschillende cultuurcentra. Telkens blijkt: het zijn vooral de onbekendere kleine acts die last hebben van een traag […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2021/08/pexels-john-lee-7286946.jpeg14821920kenveermankenveerman2022-06-13 20:09:342022-06-13 20:09:34Voorverkoop is dood
De ene vindt 4 euro voor een koffie betaalbaar, de ander vindt 2,5 euro al te duur. In een vorig stukje schreef ik over de juiste prijs voor je product. Toen hadden we het al kort over het fenomeen van betalingsbereidheid. In theorie heeft iedereen een eigen ideale prijs in gedachte voor een product. Die […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2022/05/pexels-scott-webb-430207.jpeg12801920kenveermankenveerman2022-05-30 15:45:242022-05-30 15:45:24Hoe vind je de optimale prijs voor elke klant?
Te duur? Te goedkoop? Correcte prijszetting is wellicht één van de moeilijkste onderdelen van een verdienmodel. Gelukkig bestaan er technieken om de juiste prijs zo goed mogelijk te benaderen. Je hebt daarbij de keuze uit drie technieken. 1. De cost-plus methode. Prijs = kosten + werktijd + winstmarge De juiste prijs is de maakprijs + […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2022/05/pexels-dayvison-de-oliveira-silva-5695465.jpeg10801920kenveermankenveerman2022-05-16 19:07:482022-05-16 19:07:48Drie manieren om de juiste prijs voor je artistieke werk te bepalen.
Het blijkt moeilijk om bezoekers terug naar events te krijgen. Twee jaar lang gingen we niet naar de bioscoop, de concertzaal of het feestje. Dat ritme terug oppakken begint bij de vraag: wat is er allemaal te doen? En daar loopt het mis. Terwijl we met z’n allen keken naar het luide Covid-verhaal, gebeurde er […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2022/04/pexels-fabrizio-verrecchia-298018.jpeg12771920kenveermankenveerman2022-04-30 10:15:132022-04-30 10:17:47Hoe weet het publiek dat ze moeten terugkeren?
In 1996 versloeg de computer Deep Blue tijdens een partijtje schaken de toenmalige wereldkampioen Garry Kasparov. Kunstmatige intelligentie versloeg met brute kracht een van de slimste mensen op aarde. In de jaren die erop volgden ontwikkelden we steeds betere zelflerende computers. De technologische vooruitgang is indrukwekkend. Vorige week deed een computer vermoeden dat het Kasparov-moment […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2022/04/pexels-tara-winstead-8386365.jpeg12801920kenveermankenveerman2022-04-17 15:23:172022-04-17 15:23:17Een vos in een veld. Artificiële intelligentie in de kunsten.
Slimmeriken verdienen geld aan namaakmuziek. Op Spotify vind je muzak die net lang genoeg gedraaid wordt om mee te tellen in de uitbetaling. Dat kan omdat de meest mensen niet zo aandachtig luisteren. Echte fans hebben snel door dat ze niet naar echte muziek aan het luisteren zijn. Maar er zit een heel grote groep mensen op […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2021/09/pexels-johannes-plenio-1103970.jpeg12791920kenveermankenveerman2022-04-17 15:13:192022-04-17 15:13:19Een groot publiek is niet noodzakelijk een geïnteresseerd publiek
Weet jij hoe een begroting werkt? Ik mocht bij Cultuurloket een antwoord geven op de oervraag: wat is een begroting? Hoe bouw je die op? En wat leer je eruit? De afgelopen 20 jaar leerde ik begrotingen maken bij allerlei cultuurhuizen. Niemand legde me dat echter ooit uit. Dit is dus een beetje de inleiding waarvan ik […]
Ben jij een geboren netwerker? Ik was het in elk geval niet. Te vaak eindigde ik op professionele netwerk-events bij het groepje mensen dat ik al kende. Ik besefte dat ik het verkeerd aanpakte en misschien maak jij wel dezelfde fout. Netwerken gaat niet om goedkope wijn drinken en de hele tijd stralend staan glimlachen […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2022/03/pexels-magda-ehlers-1586951.jpeg12801920kenveermankenveerman2022-03-17 20:07:212022-03-17 20:07:21Is professioneel netwerken niet je ding? Hier zijn drie inzichten die jou meteen verderhelpen.
Cultuurorganisaties zijn van nature bezig met “Wat maken we?”. Om eens een andere kijk op de dingen te krijgen volstaat het om een andere vraag te stellen: “Voor wie doen we het?”. De twee perspectieven zijn heel complementair. Het is met verschillende brillen, naar hetzelfde werk kijken. Voor wie je het doet, dat zijn je […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2022/03/pexels-miguel-á-padriñán-2249527.jpeg12571920kenveermankenveerman2022-03-05 14:29:022022-03-05 14:29:02Voor wie doen we het? Drie soorten klanten die jouw organisatie moet kennen.
Tussen twee vergaderingen door, kwam ik aan m’n eigen werk toe. Ik gebruikte m’n agenda helemaal fout. Eerst was hij helemaal leeg en dan begon hij zich snel te vullen met andermans afspraken. En natuurlijk waren al die afspraken belangrijk. Time blocking heeft dat veranderd. Het principe is eenvoudig: in plaats van te beginnen met […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2022/02/pexels-michaela-295826.jpeg9631280kenveermankenveerman2022-02-14 09:19:082022-02-14 09:22:53Mijn agenda liep vol met andermans afspraken. Hier is hoe time blocking dat veranderde.
Een cafébazin vertelt verschillende verhalen over hetzelfde café. Als ze met de bank praat over een lening, vertelt ze hoe goed de zaken gaan. Als ze met de brouwerij over prijzen onderhandelt, vertelt ze hoe krap de marges nu al zijn. Als ze met een stamgast praat, kiest de tooghanger het verhaal (meestal gaat dat […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2022/02/pexels-mentatdgt-1301547.jpeg12801920kenveermankenveerman2022-02-08 14:24:182022-02-09 08:32:56Drie vragen die je helpen straks een beter subsidiedossier te pitchen
In plaats van onszelf overambitieuze doelen op te leggen, denken we in 2022 beter na over hoe we onze manier van werken zélf willen verbeteren. Hier zijn vijf attitudes die ik mezelf in het nieuwe jaar verder wil aanleren. Ik ben heel benieuwd naar wat die van jou zijn. 1. Plezier vinden in onzekerheid. Al […]
https://www.kenveerman.com/wp-content/uploads/2022/01/pexels-magda-ehlers-1279813.jpeg12821920kenveermankenveerman2022-01-07 15:52:252022-01-07 15:52:25Vergeet goede voornemens. Met deze vijf attitudes haal je het meeste uit 2022.
Waarom cultuurorganisaties hun eigen plek op het internet moet veroveren.
/in klanten, strategieEr is vast een cartoonist die het Twitter-vogeltje gaat tekenen met opgekleefde Icarus-vleugels. Het instorten van één van de klassieke sociale mediaplatformen is een goede aanleiding om te praten over een gouden regel van publieksontwikkeling. Don’t build on borrowed land. Je mag je contact met je publiek nooit bouwen op iemand anders z’n platform. Want […]
Morgen is bijna hier. Waarom de huidige podium-chaos beloftevol is.
/in COVID-19, leiderschap, live music, post-pandemic, strategieHet internationale toeren wil maar niet lukken. Hypebot had recent een stukje over het groeiend aantal afgelastingen (bedankt VI.BE-nieuwsbrief voor de link!). Wat echter meteen opvalt is dat elke band een andere verklaring voor de cancellation lijkt te hebben. Bij Animal Collective gaat het voornamelijk om de toegenomen kostprijs van internationaal toeren. Voor Santigold en Arlo […]
Podia moeten opnieuw hun publiek gaan bekeren.
/in audience development, klanten, leiderschap, live music, Nederlands, strategieEen vervelende gedachte: wat als het onze eigen schuld is, dat ons publiek niet terugkeert? Excuses genoeg: corona, oorlog, de energiecrisis, … Maar is dat niet wat te gemakkelijk? De coronacrisis was ongetwijfeld een verstorend event, maar zalen hadden al veel langer het contact met het publiek te los gelaten. Anderhalf jaar geleden schreef ik […]
Iedereen wil groeien, maar niemand wil fuseren
/in Nederlands, strategie, zakelijkOphef. Twee weken voor de langverwachte heropening van het Antwerpse Museum Voor Schone Kunsten (KMSKA), duikt plots het bericht op dat de Vlaamse overheid overweegt om het te fuseren met twee andere huizen. Het is een paradox bij culturele organisaties. Iedereen wil groeien en professionaliseren, maar niemand wil fuseren. Elke culturele organisatie kraakt onder te […]
Als jouw publiek die glossy seizoensbrochure niet wil, waarom heb je ze dan nog?
/in klanten, Nederlands, post-pandemic, strategieHet Parool heeft een goed artikel over de crisis in de Nederlandse cultuursector en die crisis lijkt heel sterk op hetgeen we hier in België ook zien. “Hoeveel zin theatermakers, muzikanten en kunstenaars ook hadden om na de lockdowns weer te beginnen, het publiek liet het afweten. De zalen waren open, maar ze zaten nog […]
Het uitroeptekenmodel. Hoe alle elementen van je organisatie samenhangen.
/in leiderschap, Nederlands, strategie, zakelijkHoe hangt alles aaneen? Hoe rijm je de zakelijke en de artistieke kant? De visie en de praktijk? Je moet niet alleen een begroting én een missietekst weten te maken, maar je moet ook nog weten hoe die documenten in elkaar passen. Na meer dan vijftien jaar leidinggeven aan culturele organisaties ben ik er achter […]
Voorverkoop is dood
/in COVID-19, klanten, Nederlands, post-pandemic, prijszetting, strategie, zakelijkVoorverkoop zoals we dat kenden is dood. De laatste weken verscheen alweer een reeks artikels over de moeizame terugkeer van het publiek naar schouwburgen. Bruzz polste bij Brusselse zalen naar een tussenstand. En De Morgen ging op bezoek bij verschillende cultuurcentra. Telkens blijkt: het zijn vooral de onbekendere kleine acts die last hebben van een traag […]
Hoe vind je de optimale prijs voor elke klant?
/in klanten, Nederlands, prijszetting, strategie, zakelijkDe ene vindt 4 euro voor een koffie betaalbaar, de ander vindt 2,5 euro al te duur. In een vorig stukje schreef ik over de juiste prijs voor je product. Toen hadden we het al kort over het fenomeen van betalingsbereidheid. In theorie heeft iedereen een eigen ideale prijs in gedachte voor een product. Die […]
Drie manieren om de juiste prijs voor je artistieke werk te bepalen.
/in begrotingen, klanten, Nederlands, prijszetting, strategie, zakelijkTe duur? Te goedkoop? Correcte prijszetting is wellicht één van de moeilijkste onderdelen van een verdienmodel. Gelukkig bestaan er technieken om de juiste prijs zo goed mogelijk te benaderen. Je hebt daarbij de keuze uit drie technieken. 1. De cost-plus methode. Prijs = kosten + werktijd + winstmarge De juiste prijs is de maakprijs + […]
Hoe weet het publiek dat ze moeten terugkeren?
/in audience development, klanten, Nederlands, post-pandemic, strategieHet blijkt moeilijk om bezoekers terug naar events te krijgen. Twee jaar lang gingen we niet naar de bioscoop, de concertzaal of het feestje. Dat ritme terug oppakken begint bij de vraag: wat is er allemaal te doen? En daar loopt het mis. Terwijl we met z’n allen keken naar het luide Covid-verhaal, gebeurde er […]
Een vos in een veld. Artificiële intelligentie in de kunsten.
/in leiderschap, Nederlands, strategieIn 1996 versloeg de computer Deep Blue tijdens een partijtje schaken de toenmalige wereldkampioen Garry Kasparov. Kunstmatige intelligentie versloeg met brute kracht een van de slimste mensen op aarde. In de jaren die erop volgden ontwikkelden we steeds betere zelflerende computers. De technologische vooruitgang is indrukwekkend. Vorige week deed een computer vermoeden dat het Kasparov-moment […]
Een groot publiek is niet noodzakelijk een geïnteresseerd publiek
/in audience development, klanten, Nederlands, zakelijkSlimmeriken verdienen geld aan namaakmuziek. Op Spotify vind je muzak die net lang genoeg gedraaid wordt om mee te tellen in de uitbetaling. Dat kan omdat de meest mensen niet zo aandachtig luisteren. Echte fans hebben snel door dat ze niet naar echte muziek aan het luisteren zijn. Maar er zit een heel grote groep mensen op […]
Webinar: begroten voor de cultuursector
/in begrotingen, strategie, zakelijkWeet jij hoe een begroting werkt? Ik mocht bij Cultuurloket een antwoord geven op de oervraag: wat is een begroting? Hoe bouw je die op? En wat leer je eruit? De afgelopen 20 jaar leerde ik begrotingen maken bij allerlei cultuurhuizen. Niemand legde me dat echter ooit uit. Dit is dus een beetje de inleiding waarvan ik […]
Is professioneel netwerken niet je ding? Hier zijn drie inzichten die jou meteen verderhelpen.
/in klanten, leiderschap, Nederlands, productivity, strategieBen jij een geboren netwerker? Ik was het in elk geval niet. Te vaak eindigde ik op professionele netwerk-events bij het groepje mensen dat ik al kende. Ik besefte dat ik het verkeerd aanpakte en misschien maak jij wel dezelfde fout. Netwerken gaat niet om goedkope wijn drinken en de hele tijd stralend staan glimlachen […]
Voor wie doen we het? Drie soorten klanten die jouw organisatie moet kennen.
/in Nederlands, strategie, subsidies, zakelijkCultuurorganisaties zijn van nature bezig met “Wat maken we?”. Om eens een andere kijk op de dingen te krijgen volstaat het om een andere vraag te stellen: “Voor wie doen we het?”. De twee perspectieven zijn heel complementair. Het is met verschillende brillen, naar hetzelfde werk kijken. Voor wie je het doet, dat zijn je […]
Mijn agenda liep vol met andermans afspraken. Hier is hoe time blocking dat veranderde.
/in Nederlands, productivityTussen twee vergaderingen door, kwam ik aan m’n eigen werk toe. Ik gebruikte m’n agenda helemaal fout. Eerst was hij helemaal leeg en dan begon hij zich snel te vullen met andermans afspraken. En natuurlijk waren al die afspraken belangrijk. Time blocking heeft dat veranderd. Het principe is eenvoudig: in plaats van te beginnen met […]
Drie vragen die je helpen straks een beter subsidiedossier te pitchen
/in Nederlands, strategie, subsidies, zakelijkEen cafébazin vertelt verschillende verhalen over hetzelfde café. Als ze met de bank praat over een lening, vertelt ze hoe goed de zaken gaan. Als ze met de brouwerij over prijzen onderhandelt, vertelt ze hoe krap de marges nu al zijn. Als ze met een stamgast praat, kiest de tooghanger het verhaal (meestal gaat dat […]
Vergeet goede voornemens. Met deze vijf attitudes haal je het meeste uit 2022.
/in COVID-19, leiderschap, Nederlands, strategieIn plaats van onszelf overambitieuze doelen op te leggen, denken we in 2022 beter na over hoe we onze manier van werken zélf willen verbeteren. Hier zijn vijf attitudes die ik mezelf in het nieuwe jaar verder wil aanleren. Ik ben heel benieuwd naar wat die van jou zijn. 1. Plezier vinden in onzekerheid. Al […]